همانطور که میدانیم یکی از بخش های مهم طراحی پلان چه در پروژه های مسکونی چه در پروژهای تجاری/اداری تامین فضای مناسب جهت پارک ماشین ها میباشد. چرا که یکی از قوانین و شرایط ساخت طبقات اضافه تر , تامین تعداد پارکینگ هر واحد میباشد.
تیم مهندسین پلانکده با سابقه ی بیش از ۱۲ سال طراحی در زمینه ی:
طراحی پلان های معماری مسکونی، طراحی نقشه های معماری پروژه های تجاری/اداری، طراحی پروژه های ویلایی و همچنین طراحی نما و دکوراسیون داخلی در شهرهای مختلف کشور اعم از اصفهان، تهران، بوشهر یزد و مابقی استان های ایران مفتخر است که کلیه ی خدمات طراحی خود را بصورت آنلاین جهت رسیدن سریعتر مالکین به طراحی برای ملک خود ارائه نماید.
در این مقاله قصد داریم که قوانین و ضوابط طراحی پارکینگ پروژه های مسکونی / تجاری و اداری را با هم بررسی نماییم.
برای شروع طراحی نقشه های معماری ابتدا لازم است که دستورتهیه نقشه +یک نقشه هوایی را از مالک دریافت نماییم.
این اطلاعات به ما کمک میکند تا بتوانیم اضلاع ملک را به دقت ترسیم نماییم و همچنین دسترسی های پلاک را بدانیم که کدام سمت و با چه عرضی است.
پس از ترسیم ابعاد ملک , با توجه به کد منطقه و همچنین خواست مالک و سایر عوامل تاثیر گذار در ارتفاع پروژه که ممکن است هرمنطقه از شهر یا هر استانی قوانین خاص خود را دارا باشد شروع به جانمایی ماشین ها طبق استاندارد و ضوابط مینماییم.
در اینجا باید بدانیم که ابتدا جهت ترسیم پلان پارکینگ، آیا قراراست که پارکینگ ها در طبقه ی زیرزمین یا در طبقه ی همکف یا + ۱تامین شوند؟ و پس از آن است که اقدام به طراحی پلان پارکینگ مینماییم.
طراحی و ترسیم پلان پارکینگ در زیرزمین مستلزم در نظر گرفتن موارد زیر میباشد:
در شکل زیر باکس پله و امتداد آن در طبقات مشخص میباشد:
در نظر گرفتن ستون ها و دیوارهای برشی بطوریکه مانع چرخش و قرارگرفتن ماشین ها نشوند.
در طراحی پلان زیرزمین در تصویر زیر جانمایی ستون ها و دیوار برشی و سایر آیتم های پارکینگ مشخص میباشد:
برای جانمایی صحیح پارکینگ ها لازم است که ابعاد ماشین ها را بدرستی بدانیم که هرماشین چه مقدار فضا اشغال میکند.
بر اساس ضوابط شهرداری، مطابق با مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان، درباره اندازه و ابعاد پارکینگ، برای قرارگیری یک پارکینگ حداقل دهانه ۲٫۵ متر، برای دو پارکینگ کنار هم حداقل دهانه ۴٫۵ متر و برای سه پارکینگ کنار هم حداقل دهانه ۷ متر مورد نیاز است.
همچنین طول مورد نیاز برای پارکینگ ۵ متر و حداقل فضای یک پارکینگ ۵ در ۲٫۵ متر است. ضمنا به ازای اضافه شدن هر واحد پارکینگ، فضایی به عرض ۲ متر به این ابعاد اضافه می شود.
عرض پارکینگ معلول باید حداقل ۳٫۵ متر باشد و اگر پارکینگ بین دو دیوار بسته قرار گیرد، باید ۵۰ سانتی متر به عرض های یاد شده اضافه شود.
بر این اساس، مساحت ۴۰ متر مربع فضای حیاط قابل پارک به عنوان یک واحد پارکینگ محسوب می شود و در صورت کاهش سطح اشغال، فضای باز مازاد بر ۴۰ درصد که قابل پارک باشد، به عنوان مساحت مورد نیاز پارکینگ به شمار می آید. همچنین حداقل عرض رمپ جهت دسترسی پارکینگ مسکونی ۲٫۵ متر و در پارکینگ های تجاری، ۳٫۵ متر است. علاوه بر این، حداقل ارتفاع پارکینگ ۲٫۴۰ متر و حداکثر ۳ متر باید باشد. اندازه مفید دَرِ ورودی پارکینگ ۳ متر است اما عرض دَرِ پارکینگ حیاط نسبت به نوع پارکینگ ساختمان، رمپ ورودی و چگونگی باز شدن دَر، بین ۲۸۰ تا ۴۵۰ سانتی متر، متغیر است. در بعضی از مناطق در نقشه ساختمان از طرف شهرداری اندازه دَرِ پارکینگ تعیین شده و برای تغییر اندازه آن با مهندس ناظر، باید هماهنگی لازم انجام شود.
تعداد پارکینگ های مورد نیاز در واحدهای مسکونی، متناسب با مساحت ساختمان و واحد مسکونی است. برای واحد های مسکونی کمتر از ۱۵۰ متر مربع، یک پارکینگ، برای واحدهای مسکونی ۲۰۰ مترمربع، ۲ پارکینگ ، مورد نیاز است.
برای تامین پارکینگ در فضای اداری:
هر واحد اداری تا ۵۰ مترمربع نیاز به یک پارکینگ دارد.
هرواحد تجاری تا ۲۵ مترمربع نیاز به تامین یک پارکینگ دارد.
محل قرار گرفتن پارکینگ یک آپارتمان خصوصا در مجمتع های مسکونی با واحد های متعدد، موضوع مهمی برای ساکنان است. از این رو، برای جلوگیری از مشاجرات احتمالی در خصوص موقعیت پارکینگ توسط هر کدام از ساکنان، مقررات مشخصی در نظر گرفته شده است. در مجموع تقسیم پارکینگ در واحدهای مسکونی به دو صورت اختصاصی و مشاع صورت می گیرد.
در تقسیم به روش اختصاصی، محل دقیق آن در صورت مجلس تفکیکی و سند رسمی قید می شود و در حقیقت ملک اختصاصی صاحب آپارتمان است و در تقسیم به صورت مشاع، این پارکینگ ها در صورت مجلس تفکیکی، واحدهایی هستند که می توانند به صورت مشاع از پارکینگ ساختمان استفاده کنند. در این صورت فقط آپارتمان هایی که حق استفاده از پارکینگ مشاع برای آنها به رسمیت شناخته شده، می توانند از آن استفاده نمایند. در پارکینگ مشاع، هر کدام از واحدها می توانند خودروی خود را در هر قسمت از پارکینگ بگذارند. البته در این حالت، مالکان خودشان یا از طریق مدیر ساختمان، برای ایجاد نظم، می توانند محل معینی را به طور موقت، برای یک مدت مشخص به هر واحد اختصاص دهند و سپس آن را با واحد دیگر، تعویض نمایند.
طبق ماده ۱۰ قانون مدنی، اگر تقسیم پارکینگ بین مالکان، با توافق همه آن ها باشد، اشکال قانونی ندارد، اما نحوه شماره گذاری و پلاک گذاری پارکینگ، توسط مامور یا نماینده سازمان ثبت اسناد و املاک انجام می شود. بر این اساس، از بالاترین طبقه آپارتمان کار پلاک گذاری شروع شده و بعد از آن، از پایین ترین نقطه آپارتمان، واگذاری پارکینگ انجام می شود. بنابراین مالکان با توافق قادر نیستند داشتن یا نداشتن پارکینگ را تعیین کنند، بلکه می توانند درباره موقعیت پارکینگ توافق نمایند.
۱-۱محل استقرار پارکینگ با توجه به ضوابط اعلام شده , در پیلوت و در محدوده ی سطح اشغال (همکف یا طبقات)و یا زیرزمین و حیاط (فضای باز) میباشد.
۱-۲در صورت احداث ساختمان با سطح اشغال کمتر از حدمجاز , از مابه التفاوت سطح اشغال تا حد مجاز ساخت میتوان بصورت پارکینگ روباز استفاده نمود.
۱-۳تامین تعداد پارکینگ سطح مورد نیاز قطعه مالکیت میبایستی درحداکثر ۶۰%سطح اشغال مجاز صورت پذیرد.
تبصره:
درصورت رعایت سطح اشغال مجاز و رعایت حداقل ۲۰%فضای آزاد(حیاط)باقیمانده جهت جانمایی پارکینگ غیرسرپوشیده (باز) به ازای هرپارکینگ۲۵مترمربع با احتساب امکان تحرک اتوموبیل ,فضای تردد و دارا بودن دسترسی مناسب مشروط به عدم قطع درخت و رعایت سایر ضوابط بلامانع است.
پارکینگ مکانیزه روتاری، پارکینگ مکانیزه برجی و پارکینگ هوشمند پازلی از جمله پارکینگ های مکانیزه به شمار می روند.
روتاری:
پارکینگ مکانیزه روتاری، فقط به اندازه دو ماشین فضا اشغال می کند، اما قادر است ۱۲ خودرو را در خود جای دهد. از پارکینگ مکانیزه روتاری در مکان هایی که فضای کافی برای ساخت پارکینگ های وسیع وجود ندارد، استفاده می شود.
برجی:
پارکینگ مکانیزه برجی، پرهزینه ترین و گران ترین نوع پارکینگ هوشمند و البته پربازده ترین آن از نظر تعداد خودرو است. این پارکینگ ها به صورت دایره ای و یا مستطیلی ساخته شده و از یک آسانسور مرکزی برای جابه جایی خودرو استفاده می کند.
پازلی:
از پارکینگ هوشمند پازلی می توان در مراکز مسکونی، تجاری و عمومی استفاده کرد. این پارکینگ از نظر ساخت، هزینه کمتری نسبت به سایر پارکینگ های هوشمند دارد و حتی می توان از تعدادی از آنها در کنار یکدیگر استفاده کرد.
در این مقاله سعی داشتیم تا با ضوابط کلی طراحی پلان پارکینگ , استاندادرهای عرض و ارتفاع درب های ورودی پارکینگ ,نحوه ی قرارگیری رمپ و استانداردهای مربوط به درصد شیب و طول رمپ و همچنین با نحوه ی قرارگیری ماشین ها و فواصل چیدمان صحیح ماشین ها آشنا شویم.
گروه مهندسی پلانکده با سابقه ی طراحی بیش از ۱۵ سال درکنار شماست تا ملک خود را به بهترین شکل,با بهترین هزینه و کمترین زمان طراحی نمایند.
خدمات این شرکت شامل : طراحی پلان ها و نقشه های مسکونی حرفه ای , طراحی پلان و نقشه و نمای ویلای مدرن , طراحی نمای ساختمان های مسکونی , تجاری و اداری , طراحی دکوراسیون داخلی به سبک دلخواه کارفرما میباشد.
برای ارتباط با ما , مشاوره و سفارش کار خود میتوانید از طریق پیامک، تماس و یا واتساپ به شماره ی زیر در ارتباط باشید.
مهندس سرکار خانم عاطفه بهشتی : ۰۹۱۳۲۱۱۲۷۶۷
در زیر چند نمونه از پلان ها ی طراحی شده در گروه پلانکده را میبینیم:
2 دیدگاه
سلام
برای یه زمین ۳۰×۱۰ که درب حیاط هست
میشه پارکینگ داخل زیرزمین ساخت؟
چقدر از فضای حیاط برای رمپ اشغال میشه؟
اصلا اینطوری به صرفه است یا پارکینگ داخل حیاط باشه
سلام وقت بخیر
لطفا با واتس اپ با ما در ارتباط باشید تا بتونیم توضیحات کامل رو خدمتتون ارائه کنیم
با سپاس